Circulair bouwen?

"Ga de samenwerking aan"

De circulaire economie wordt ook bij Technische Unie steeds zichtbaarder. Van refurbished kabelgoten tot recyclebare werkschoenen: het circulaire assortiment groeit gestaag.

Circulair bouwen?

"Ga de samenwerking aan"

"Onze klanten hebben circulair assortiment nodig"

Dirk van Schie

Circulair is booming

De bouwwereld is er druk mee bezig, omdat de overheid vanaf 2023 alle aanbestede werken circulair gebouwd wil hebben. Maar welke rol kunnen wij als groothandel daarin spelen? Om dat uit te denken en op te zetten is in 2019 de Taskforce Circulariteit in het leven geroepen. Yorrick Bakker en Dirk van Schie (beide Inkoop/New Business) vertellen.

Wat is circulariteit precies?

Dirk: “Er zijn veel definities, maar het gaat eigenlijk over drie dingen. Eén: de productie, waarbij je zo min mogelijk primaire grondstoffen gebruikt en vast nadenkt over de levensduur. Twee: het verlengen van de levensduur, bijvoorbeeld door onderdelen te vervangen of te repareren. En drie: recyclen. Dan is de cirkel rond.”

1. Reduce Renew
2. Re-use Repair Refurbish Repurpose
3. Recycle Recover
1. Reduce Renew
2. Re-use Repair Refurbish Repurpose
3. Recycle Recover

"Circulair betekent dan dat het voldoet aan één van de R’en mét bewijs daarvan"

Yorrick Bakker

Hoe pakt Technische Unie het aan?

Yorrick: “Vanaf 2023 vraagt de overheid in tenders dat er circulair wordt gebouwd. Dus onze klanten hebben circulair assortiment nodig. Voor 2019 hadden we ons als doel gesteld om 200 circulaire producten in de webshop te hebben. Toen hebben we Dirk gevraagd om voor zijn afstudeerscriptie onderzoek te doen naar de wensen van klanten, wat leveranciers kunnen en willen doen en welke kansen er liggen voor TU.”

En, hebben we nu 200 circulaire producten in de webshop?

Yorrick: “We hebben er al veel meer! In feite hebben we al duizenden circulaire producten in het assortiment. Het is alleen nog niet mogelijk om ze in de webshop als ‘circulair’ aan te merken. Zodra het technisch kan gaan we circulaire producten aangeven met een logo’tje, net als duurzame producten met het groene blaadje. Circulair betekent dan dat het voldoet aan één van de R’en mét bewijs daarvan.”

"We hebben al duizenden circulaire producten in het assortiment"

Noem eens wat voorbeelden?

Dirk: “We werken samen met LEK Mining, een ‘circulaire sloper’ die onder andere kabelgoten uit slooppanden haalt. Die worden schoongemaakt en wij nemen ze dan op in het assortiment. We hebben ook een project met Unis. Zij leveren refurbished Siemens-onderdelen die niet meer door Siemens worden geproduceerd, maar wel nog veel worden gevraagd in de industrie. Emma werkschoenen zijn van gerecycled materiaal én recyclebaar. En Schneider heeft 7.000 producten met bewijs dat het is gemaakt van gerecycled materiaal, plus instructies voor reparatie.”

Wat heeft de Taskforce bereikt in 2019?

Yorrick: “We hebben afgelopen jaar bepaald wat onze missie en visie is, en welke thema’s we in 2020 gaan oppakken. We hebben heel veel onderzoek gedaan, waaronder het afstudeeronderzoek van Dirk en ook onze andere afstudeerder Seyfa Ali. Daarnaast hebben we veel projecten opgezet, zoals met Unis, LEK Mining en Schneider. Volgend jaar willen we ons circulaire assortiment echt zichtbaar maken. Met het circulaire logo in de webshop en veel interne en externe communicatie.”

Taskforce Circulariteit

In de Taskforce Circulariteit (opgericht in 2019) zijn bijna alle afdelingen van Technische Unie vertegenwoordigd: Inkoop/New Business, Verkoop, Logistiek, Marketing, PIM, Interne Communicatie en IT. De Taskforce heeft tot doel om circulair bouwen vanuit Technische Unie een boost te geven. Technische Unie speelt daarbij de rol van verbinder tussen onze klanten en onze leveranciers én heeft natuurlijk de logistieke slagkracht om circulaire projecten te helpen uitvoeren. De Taskforce bedenkt de projecten, zet ze op en draagt het resultaat over aan de business.

Taskforce Circulariteit

Afstudeer-onderzoek Dirk van Schie

Dirk studeerde af bij Technische Unie op de vraag: “Wat zijn mogelijkheden en barrières in de transitie naar een circulaire economie voor de technische groothandel en hoe kunnen we deze mogelijkheden benutten en de barrières elimineren?”

Grote vraag

Dirk sprak met klanten over hun wensen en legde die vervolgens neer bij leveranciers. Er was duidelijk grote vraag vanuit de klanten. Maar er bleken ook barrières te zijn, zoals bewustwording, financiële zaken, interne mentaliteit en te weinig productinformatie vanuit leveranciers.

Kansen

Gelukkig zijn er ook kansen: denk aan samenwerkingen met andere partijen in de keten, aantoonbare winstpotentie, meer productinformatie verstrekken en het retourproces goed inregelen.

Samenwerken!

Het belangrijkste advies uit Dirks afstudeerrapport: ga samenwerkingen aan om pilots op te zetten met leveranciers en klanten; pak daarin de voortrekkersrol, maak mensen bewust en onderneem zelf stappen. Precies wat Technische Unie, met Dirk aan boord, nu doet.