Gesprekscyclus in een nieuw jasje

Wat wordt jouw persoonlijke bijdrage aan de doelstellingen van Van Egmond Groep? Dat is de centrale vraag in de nieuwe R&O-cyclus.

R&O staat voor Resultaat & Ontwikkeling. In drie gesprekken, verspreid over het jaar, kijk je terug op je prestaties én vooruit op je persoonlijke doelstellingen. Dat gebeurde al, maar elke leidinggevende pakte het anders aan. Nu gaat iedereen hetzelfde werken. HR-adviseur Maaike Harbers nam samen met directeur Geert Laseur het initiatief: “Als organisatie worden we er beter van.”

Hoe werkt de nieuwe R&O-cyclus?

“In januari heeft iedereen een doelengesprek met zijn of haar leidinggevende”, vertelt Maaike. “Dan maak je resultaatafspraken op basis van de teamdoelstellingen en kijk je wat je nodig hebt om die te bereiken. In mei of juni heb je een voortgangsgesprek. Over hoe het gaat en waar je nog hulp nodig hebt. In december heb je dan je resultaatgesprek om te kijken of je je doelen hebt behaald.”

Wat is er nieuw aan deze cyclus?

“Nieuw is dat je eigen doelstellingen, via de teamdoelen, zijn afgeleid van de bedrijfsdoelstellingen. Daarnaast zit er een ontwikkelcomponent aan. Aan de hand van de gesprekken bepaal je samen met je leidinggevende op welke competenties binnen jouw competentieprofiel jij je wilt gaan ontwikkelen en/of welke opleiding je moet gaan doen.”

“Als organisatie worden we er echt beter van.”

Specifiek,
Meetbaar,
Acceptabel,
Realistisch en
Tijdgebonden

Wat betekent dit voor Van Egmond Groep?

“Het geeft ten eerste structuur. Iedere leidinggevende beoordeelde op zijn eigen manier en het was meer terugkijken dan vooruitkijken. Nu we dat wel doen kunnen we mensen veel beter ontwikkelen en zo talenten aan ons binden. Het creëert ook betrokkenheid, omdat collega’s precies weten wat hun persoonlijke bijdrage aan het geheel is. Als organisatie worden we er echt beter van.”

Hoe is dit voor de leidinggevenden?

“We zijn nu net begonnen met de nieuwe cyclus. In 2019 hebben we alle leidinggevenden getraind om het doelengesprek te voeren en doelen SMART* te formuleren. Voor de andere twee gesprekken krijgen ze ook een training, waar we de output van de vorige gespreksronde in meenemen. Die methode van Plan, Do, Check, Act is ook nieuw voor Van Egmond Groep.”

Wat vinden de collega’s ervan?

“Collega’s moeten eraan wennen dat ze nu wordt gevraagd wat ze nodig hebben. Ze zijn gewend om te dóen. Tegelijk vinden ze het ook fijn en denken ze nu na welke competenties ze willen ontwikkelen.”

Hoe gaat het dit jaar verder?

“Dit jaar is nog echt een leerjaar. Voor iedereen is dit nieuw en iedereen zal nog fouten maken. Als je je doelen bijvoorbeeld niet SMART maakt, wordt het later lastig om te kijken of ze zijn behaald. Maar maak die fout maar, daar kun je alleen maar van leren. We gaan nu allemaal ervaring opdoen. De enige fout is om niet te beginnen!”