Hub Veghel Hub!

Tot voor kort vond alle logistiek en distributie van Van Egmond Groep plaats in Doetinchem. In 2019 is er een tweede hub bij gekomen: het oude magazijn in Veghel is opgeknapt en omgetoverd tot een volwaardig overslagpunt. En dat levert nogal wat op.

Minder kilometers, meer klanten

Lees het interview hieronder met Robin Looman (teamleider logistiek & transport)

Hub Veghel Hub!

Minder kilometers, meer klanten

Minder kilometersmeer klanten

Met de nieuwe hub in Veghel bespaart Van Egmond Groep veel kilometers en vooral veel tijd, én ze kunnen bij meer klanten zelf bezorgen. Robin Looman (teamleider logistiek & transport) zette het extra overslagpunt op.

Waarom was een nieuwe hub nodig?

“Van Egmond Groep is al een tijd flink aan het groeien en de expeditie groeit mee. Op een gegeven moment zaten we gewoon vol. Met een extra hub kun je je wagenpark veel efficiënter inzetten. We vermijden de ochtend- en de avondspits en zijn efficiënter in het bezorggebied. Plus we hebben minder drukte en mensen in Doetinchem.”

Hoe kwam de hub tot stand?

“EMG van de Meerakker had een vestiging in Veghel en daar zat een klein magazijn bij met grijpvoorraad, kleine materialen die klanten daar konden ophalen. Na de overname door Van Egmond Groep hebben we de magazijnen gecentraliseerd. De ruimte is hierna alleen voor opslag gebruikt. Toen het in Doetinchem steeds drukker werd zijn we gaan kijken naar een efficiëntere manier om ons wagenpark in te zetten. Toen hebben we het oude magazijn in Veghel omgebouwd tot een transport hub.”

Wat betekent deze verandering voor jullie mensen?

“Voor sommige chauffeurs was het wennen. Zij leggen nu kortere afstanden af. De extra hub heeft geen banen gekost, maar we hebben wel onze flexibele schil deels afgebouwd. Voor de collega’s op het verkoopkantoor in Veghel is het leuk dat er nu meer reuring is. Via de chauffeurs krijgen zij veel informatie terug vanuit de klanten.”

Hoe werkt jullie logistiek nu?

“Rond zeven uur ’s avonds staan de orders gesorteerd klaar in Doetinchem. Een externe chauffeur haalt ze ’s nachts op via de nachtsluis, brengt ze naar Veghel en vervolgt daarna zijn route die hij altijd al rijdt voor leveranciers. Hij maakt dus geen extra kilometers. Dit is een mooi voorbeeld van horizontale samenwerking. De jongens in Veghel beginnen om zeven uur ochtends met inladen in onze voertuigen en daarna gaan ze op pad.”

Zijn jullie er blij mee?

“Ja! Na de centralisering van de magazijnen hebben we activiteiten weggehaald uit die regio. Nu hebben we een deel weer teruggebracht. Uit het klantentevredenheidsonderzoek is gebleken dat onze klanten het eigen transport enorm waarderen. Dit is voor sommige klanten een van de redenen om voor Van Egmond Groep te kiezen. En omdat onze voertuigen nu starten in het bezorggebied kunnen we meer klanten bedienen.”

Wat betekent deze verandering voor jullie mensen?

Hoe werkt jullie logistiek nu?

Zijn jullie er blij mee?