Van Egmond groeit lekker door

Een vers managementteam, robuuste HR-afdeling en allerlei activiteiten om de groei kracht bij te zetten: Van Egmond Groep timmert aan de weg én aan de eigen professionalisering.

Van Egmond groeit lekker door

“Je zou kunnen zeggen dat we onderweg zijn van een mooi servet naar een nóg mooier tafellaken”, begint directeur Geert Laseur. “We waren een MKB-bedrijf en nu maken we samen met Technische Unie deel uit van een groot internationaal concern. Tegelijkertijd zijn we door twee overnames zelf ook aan het groeien.”

Wat betekent deze ontwikkeling voor jullie?

“Veel hadden we nog niet ingericht, omdat we die zaken eerder niet echt nodig hadden. Zoals een HR-gesprekscyclus, compliance, projectmanagement en KPI’s. Deze zaken zijn we nu allemaal wél aan het inrichten. Ik heb veel respect voor hoe Van Egmond Groep het de afgelopen jaren heeft gedaan, maar om verder te komen is meer nodig.”

Wat is er op dit vlak gebeurd afgelopen jaar?

“Heel veel! We hebben het MT versterkt met een commercieel verantwoordelijke voor de groothandel, een verantwoordelijke voor de front-office en een verantwoordelijke voor business development, marketing, digital en data. In totaal telt het MT nu zes personen, van wie de meesten vrij nieuw zijn. Dat brengt een leuke dynamiek met zich mee.” “Met dit versterkte MT zijn we klaar om verder te professionaliseren. We zijn nu veel meer zaken aan het vastleggen zoals afspraken, regels, definities van kengetallen, hoe we projecten aanvliegen. We maken processen en systemen toekomstbestendig. De HR-afdeling is versterkt en zij timmeren ook aan de weg, bijvoorbeeld met de gesprekscyclus.”voorbeeld met de gesprekscyclus.”

Wat betekent deze ontwikkeling voor jullie?

Wat is er op dit vlak gebeurd afgelopen jaar?

"We willen ook zorgen dat het DNA intact blijft"

Wat merken en vinden collega’s hiervan?

“Ik hoor positieve reacties, want er gebeuren nu dingen die al langer moesten gebeuren. We houden ook in de gaten dat we met ons verse enthousiaste MT niet te snel gaan en de mensen goed meenemen. Natuurlijk verandert er het een en ander, maar we willen ook zorgen dat het DNA intact blijft. Klantgerichtheid en techniek zitten hier écht in het bloed en dat willen we graag zo houden.”

Wat zijn de merkbare resultaten voor 2019 geweest?

“We hebben een goed jaar gehad qua omzet en winstgevendheid. We sturen nu echt op doelstellingen: omzetmarge en kosten met als uitkomst een gezonde winst. En wat mensen ook fijn vinden: we hebben nu een missie, visie en strategie en daarmee zijn we alle vestigingen langsgegaan. Iedereen weet nu wat onze doelen zijn, wat de doelen per afdeling zijn en wat ieders bijdrage is.

En als je naar 2020 kijkt?

“Het jaar 2020 gaat een trendbreuk laten zien door corona, de krimpende economie en de brexit… Maar: het fundament voor onze toekomst ligt er. Nu gaan we onze doelen realiseren in een mooi gestaag tempo.”