Verkoopleider 2.0


Verkoopleider 2.0

"Al die veranderingen vraagt van verkoopleiders een ander soort leiderschap"

Leiderschapsprogramma voor aansturing binnendienst

Met de transitie van de commerciële binnendienst veranderde ook de wereld van de verkoopleiders. Om hun nieuwe rol goed te kunnen oppakken volgden zij het programma ‘Sturing geven aan de binnendienst’. Ook verkoopleider Jennifer Buijn (VK Den Haag) zat weer even in de schoolbanken.

Waarom was dit trainingsprogramma nodig?

“De commerciële binnendienst is getransformeerd naar een afdeling met naast de E- en W-specialisten ook de nieuwe functie customer service. Daarmee zijn ook de taken en werkzaamheden op de binnendienst heringedeeld. Deze nieuwe manier van werken vraagt van de verkoopleiders ook een ander soort leiderschap.”

Wat is er veranderd voor verkoopleiders?

“We hebben echt andere competenties en vaardigheden nodig dan in het verleden. Doordat wij nu meer inzicht krijgen in KPI’s via onder andere PowerBI, kunnen wij de collega’s beter begeleiden om zo de kwaliteit te verhogen. Daarnaast is het nu belangrijker dan ooit om collega’s mee te nemen in alle veranderingen. We hebben een functie in de run én de change. ”


Het is belangrijk dat je zichtbaar bent


Het is belangrijk dat je zichtbaar bent

Hoe zat de training in elkaar?

“De training bestaat uit 3 onderdelen: de nieuwe werkwijze binnendienst, sturing geven aan de hand van KPI`s en coachend leiderschap. Daarnaast was er nog een sessie over de samenwerking van de verkoopleiders binnen het cluster. We hebben gesproken over de nieuwe rol van verkoopleiders, hoe je omgaat met collega`s die veranderingen niet vanzelfsprekend vinden. Maar ook het feit dat je een leider bent van een commercieel team en collega’s moet aanspreken op gedrag om uiteindelijk de kwaliteit van je team te verhogen.”

Wat heb je uit de trainingen meegenomen?

“Ik ben pas anderhalf jaar verkoopleider, dat helpt mij om met een frisse blik deze positie te vervullen. Uit het VL-programma heb ik vooral meegenomen dat je als verkoopleider een grote rol hebt in de veranderingen op de binnendienst. Daarvoor is aanwezigheid en zichtbaarheid op de werkvloer belangrijker dan ooit. Met als uiteindelijk doel dat we als binnendienst nog klantgerichter gaan werken.”

"Het gaat erom dat wij nog meer klantgericht gaan werken"